رباعيات

رباعيات مختــاره
 
محمد صلاح الدين بهجت أحمد حلمي، المشهور بـصلاح جاهين
طبعا مش شرط دى تكون أجمل الرباعيات _ اللى أصلا كلها جميله _ لكن دى الأفضل فى رأى الشخصى
 
 

خرج ابن آدم من  العدم قلت   : ياه
رجع ابن   آدم  للعدم    قلت   : ياه
تراب    بيحيا  ... وحي بيصير تراب
الأصل   هو  الموت   و الا   الحياه ؟
عجبي !!!

ضريح رخام      فيه   السعيد    اندفن
و حفره فيها الشريد     من غير كفن
مريت   عليهم .. قلت      يا    للعجب
لاتنين   ريحتهم    لها   نفس    العفن
عجبي

أنا شاب   لكن    عمري    ألف   عام
وحيد لكن      بين    ضلوعي   زحام
خايف و   لكن      خوفي    مني   أنا
أخرس و  لكن قلبي    مليان    كلام
عجبي !!!!

يا باب  يا   مقفول  ...  إمتي  الدخول
صبرت  ياما   و   اللي   يصبر   ينول
دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟
لو   كنت  عارف   مين أنا  كنت أقول
عجبي

سهير   ليالي   و ياما   لفيت و   طفت
و ف ليه راجع في الضلام قمت  شفت
الخوف   ... كأنه    كلب  سد   الطريق
و كنت    عاوز      أقتله    .. بس خفت
عجبي


ليه   يا حبيبتي   ما بيننا     دايما سفر
ده    البعد   ذنب كبير    لا       يغتفر
ليه يا حبيبتي    ما بيننا    دايما بحور
أعدي      بحر   ألاقي   غيره   اتحفر

عجبي !!!
ورا   كل شباك   ألف عين   مفتوحين
و انا وانتي ماشيين يا غرامي الحزين
لو  التصقنا   نموت      بضربة   حجر
و لو   افترقنا    نموت      متحسرين
عجبي !!!

نوح راح لحاله   و الطوفان   استمر
مركبنا   تايهه لسه  مش   لاقيه   بر
آه  م  الطوفان   وآهين يا بر  الأمان
إزاي   تبان   و   الدنيا  غرقانه  شر
عجبي


انا كل   يوم   أسمع ........ فلان  عذبوه
أسرح     في    بغداد و الجزاير   واتوه
ما أعجبش م اللي يطيق بجسمه العذاب
و اعجب   من اللي   يطيق   يعذب أخوه
عجبي 


إقلع     غماك   يا تور   وارفض   تلف
إكسر   تروس   الساقية  و  اشتم وتف
قال : بس خطوة كمان .. وخطوة كمان
يا اوصل نهاية السكة يا   البير   تجف
عجبي !!!

يا حزين يا قمقم تحت بحر الضياع
حزين أنا    زيك   و إيه   مستطاع
الحزن  ما بقالهوش  جلال يا جدع
الحزن زي   البرد ...  زي الصداع
عجبي !!!!

في يوم صحيت شاعر براحة و صفا
الهم زال و    الحزن   راح و اختفي
خدني العجب و سألت  روحي سؤال
أنا مت ؟      و لا وصلت   للفلسفة
عجبي
 

إنسان    أيا    إنسان      ما   أجهلك
ما أتفهك   في الكون و   ما   أضألك
شمس وقمر و سدوم و ملايين نجوم
و فاكرها   يا    موهوم   مخلوقه لك
عجبي !!

أيوب رماه البين بكل العـــــــــلل
سبع سنين مرضان وعنده شلل
الصــــبر طيب .. صبر أيوب شفاه
بس الأكـــــــــاده مات بفعل الملل
عجبي 


جالك أوان ووقفت موقف وجـــود
يا تجود بده يا قلبي يا بده تجــــود
ما حد يقدر يبقي علي كل شـــــــئ
مع إن – عجبي – كل شئ موجود
عجبي

أنا كنت شئ و صبحت شئ ثم شــئ
شوف ربنا .. قادرعلي كل شـــــــئ
هز الشجر شواشيه ووشوشني قال :
لابد ما يموت شئ عشان يحيا شئ
عجبي !!

يا مشرط الجراح أمانة علـــــــــــيك
و انت ف حشايا تبص من حواليــك
فيه نقطة سوده في قلبي بدأت تبان
شيلها كمان .. و الفضل يرجع إليك
عجبي !!!

كيف شفت قلبي و النبي يا طبيــــــــــــب
همد و مات و الا سامع له دبيـــــــــــــب
قاللي لقيته مختنق بالدمـــــــــــــــــــــوع
و ما لوش دوا غير لمسه من إيد حبيب
عجبي !!!!

تسلم يا غصن الخوخ يا عود الحطـــــــــب
بييجي الربيع .. تطلـــــــــــع زهورك عجب
و انا ليه بيمضـــــــــــي ربيع وييجي ربيع
و لسه برضك قلــــــــــــــــــبي حتة خشب
عجبي
 

دخل الشتا وقفل البيبان ع البـــيوت
وجعل شعاع الشمس خيط عنكبوت
وحاجات كتير بتموت في ليل الشــتا
لكن حاجات أكتر بترفض تمــــــوت
عجبي !!

الدنيا من غير الربيع مــــــــيته
ورقة شجر ضعفـــــــانه و مـــفـــــتــته
-    لا يا جدع غلطان تأمل وشوف
زهر الشتا طالع فــــــــي عز الشـــــتا
عجبي !!!

ياللي انت بيتك قش مفروش بريش
تقوي عليه الريح .. يصبح ما فيش
عجبي عليك حواليك مخالب كـــــبار
و ما لكش غير منقار و قادر تعيش
عجبي !!!!

سمعت نقطة ميه جوه المحيـــــــط
بتقول لنقطه ما تنزليش في الغويط
أخاف عليكي م الغرق .. قلـــــت أنا
ده اللي يخاف م الوعد يبقي عبيط
عجبي
 

زحام و أبواق سيارات مزعجـــــة
للي يطول له رصيف.. يبقي نجـــا
لو كنت جنبي يا حبيبي أنــــــــــــا
مش كنت أشوف إن الحياة مبهجة
عجبي!!

إيديا في جيوبي وقلبي طــــــــرب
سارح في غربة بس مش مغترب
و حدي لكين ونسان و ماشي كده
وبابتعد ما اعرف .. أو باقـــــترب
عجبي !!

يا ميت ندامه ع القلوب الخـــــــــــلا
لا محبة فيها و لا كراهـــــــــــه ولا
حتي يا قلبي الحزن ما عادش فيـــــك
معلهش .. لك يوم برضه راح تتملا
عجبي
 
 
 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "رباعيات"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...